söndag 19 juni 2011

Ett svalkande måste...



Vad går upp mot kall flädersaft i sommarvärmen... I år blev det storkok, hela tre satser, än så länge... Lär räcka ett tag! Ett bra tips jag fått är att frysa in de klasar man inte kokar på så kan man göra saft på dem längre fram när lagret börjar sina. Än så länge har jag ingen fläderbuske i trädgården, men med all säkerhet lär det bli en framöver... Den är både vacker att se på och är en fantastisk tillgång.




Koka upp 2 l vatten och 2 kg socker. Skiva upp 2 citroner och blanda dem med 30 blomklasar i en stor binge. Slå på det kokande vattnet och tillsätt 50 g citronsyra. Låt stå svalt i 3-4 dygn och rör om då och då. Sila saften och slå på burkar, och in i frysen!


 kram elin 


6 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Nu blev jag sugen på att plantera en fläderbuske! :)

    SvaraRadera
  2. Hej...

    Första gången jag är inne hos dig, vilken härlig blogg, och vilken härlig stil du har, lägger till dig i min blogglista hoppas det är ok...

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  3. Det här är som värsta övertalningkampanjen ;) Kramis

    SvaraRadera
  4. Det skulle ju stå /anso också...

    SvaraRadera
  5. Överväger du att behålla din buske Anso, det tycker jag! ;)

    SvaraRadera
  6. Jo, vi funderar på att flytta den, om den nu klarar det. Där sen står nu funkar inte. Vi får se, vi får se... /anso

    SvaraRadera